Saavutankohan 2018 tavoitteeni?

Lokakuussa 2017 kirjoitin blogijutussani tavoitteistani vuodelle 2018. Nyt on kulunut jo yli puoli vuotta tuosta ajankohdasta ja on siis selkeä väliarvioinnin paikka.

Tavoitteeni vuodelle 2018

  1. Harjoittelen maltillisesti ja monipuolisesti. 
  2. Keskityn yhteen lajiin, aitajuoksuun. 
  3. Tarvitsen keskikroppaani lisää vahvuutta ja hallintaa. 
  4. Haluan tulla nopeammaksi. 
  5. Parannan aikuisiän ennätyksiäni kaikilla sileillä ja aidatuilla pikamatkoilla. 
  6. Haluan osallistua Suomen mestaruuskisojen lisäksi Madridin EM-halleihin ja Malagan MM-kilpailuihin.

Monipuolisuutta ja malttia oppimassa 

Olen harjoitellut paljon monipuolisemmin kuin aiemmin. Olen onnistunut monipuolistamaan kaikkia harjoituksia ja harjoituksen eri osioita, esimerkiksi lämmittelyitä, jotka tein ennen aina samalla tavalla.

Maltin oppimisen kanssa olen edennyt hitaammin. Se on todennäköisesti koko elämän läpi kestävä prosessi. Kehon kuuntelutaito on ensimmäinen vaihe maltin opettelussa, ja siinä olen ehkä edistynyt. Mietin ja analysoin treenituntemuksia tosi paljon (missä ja miltä edellisen treenin vaikutus tuntuu). Minulla on myös kova tarve selvittää juurisyy, jos ilmaantuu jokin uusi kiputuntemus.

Olen saavuttanut tavoitteestani noin 60 %. (Huom. ja hihii, kaikki esittämäni %-arviot ovat erittäin subjektiivisia!)


Säännöllistä aitatreenailua

Olen lisännyt säännöllisen aitaharjoittelun ohjelmaani viime syksystä alkaen. Olen pystynyt harjoittelemaan ainakin joka toinen viikko aitajuoksua. Lempilajissani kehittyminen on vasta alkuvaiheessa, mutta tahtotila kehittymiseen on kova. Suurin työsarka on edelleen oman pääni kanssa.

Olen saavuttanut tavoitteestani noin 30 %.

Keskikroppa parempaan kuntoon

Olen kiinnittänyt erityistä huomiota jokaisessa treenissä lantion hallintaan ja sen vahvistamiseen. Pahin huteruus on nyt hävinnyt ja voimataso kehittynyt.

Lantion hallinta on parantunut liikkuvuus- ja voimaharjoittelun ansiosta. Sitä todistavat tiettyjen liikkuvuus- ja tasapainoliikkeiden onnistuminen sekä levypainojen määrän kasvaminen tangon päässä (esimerkiksi yhden jalan kyykky ja lantion nosto penkillä).

Olen saavuttanut tavoitteestani noin 70 %.

EM-hallit Madridissa, 60 m ennätysjuoksu. Kuva Johanna Haikonen.

Nopeammaksi ja ennätyksiä

Hallikauden 2018 sileiden ennätykset vahvistavat suunnan olevan oikea. 60 m aika parani kolme kymmenystä: ennen 8,99, nyt 8,68. 200 m ennätys parani reilu puoli sekuntia: ennen 30,12, nyt 29,51. Pika-aidoissa en pystynyt hallikaudella parantamaan ennätystäni.

60 m aikaan olen erittäin tyytyväinen. 200 m aikaan en ole. Sillä matkalla jäi vielä kova nälkä parantaa aikaa. En osannut juosta tuota matkaa oikein. Ehkä uskon- ja kokemuksen puutetta. Pystyn kyllä parempaan.

Kesällä käyn kakkosen ennätyksen kimppuun, mutta myöskin 100 metrin sekä 80 m aitojen ajat pitää nakuttaa uusiksi!

Olen saavuttanut tavoitteestani - hmm. tämä onkin vaikeampaa - ehkä noin 50 %.

Pääsin EM-kisoihin

Madridin EM-kisat olivat 2016 Odensen PM-kisojen jälkeen ensimmäiset oikeat kansainväliset kisani. Päätin jo viime kesänä, että säästän lomapäiviä maaliskuulle, jotta pääsen kisoihin. Säästää piti muutenkin, että sain kasaan kisamatkan rahoituksen. Parempaa lomaviikkoa en olisi voinut saada itselleni kuin tuo EM-kisaviikko oli kaikkine kokemuksineen.

Nyt on vuorossa Malagan MM-kisamatkan suunnittelu. Sinne pitää päästä. Senhän kertoo jo blogin nimikin. Matkan rahoitusta varten käynnistin sponsorirahoituksen haun. Näyttää lupaavalta. Siitä sitten tuonnempana.

Olen saavuttanut tavoitteestani noin 60 %.

****************************************************

Uskon saavuttavani tavoitteeni MM-kisoihin mennessä, jos vain saan pysyä terveenä. Toivon, ettei mitään yllättävää tapahtuisi kenellekään meistä. 

Toivon terveitä päiviä teille kaikille!


Kommentit